poniedz., 11 grudnia
11:33

Bo z kolejami nie wie się

W sobotę 25 listopada przypadają imieniny Erazma i Katarzyny. Erazma nie znam żadnego, Katarzynek parę się zdarzyło w moim życiu, ale Katarzyna Święta Aleksandryjska jest patronką kolejarzy i ludzi, których praca związana jest z kołem. Tak więc w najbliższą listopadową sobotę przypada Dzień Kolejarza. Z koleją i kolejarzem prawie każdy miał w życiu do czynienia, a ja już w ogóle, bo prawie trzydzieści dziewięć lat szykuję kolejarzowi mojemu prywatnemu kanapki do pracy. Ale nie tylko dlatego uważam, że warto zauważyć i coś niecoś napisać o pracownikach kolejowych. Tym bardziej, że praca kolejarza to odpowiedzialność nie tylko za siebie, a przede wszystkim za ludzi, a świadomość tego faktu w pracy nie pomaga. Kolejarska robota jest nerwowa, a pracownicy, często na każde zawołanie, przechodzą częste szkolenia i badania, bo muszą być w dobrej kondycji.Szeroko pojęta kolej zmienia się z duchem czasu. Teraz, gdy szynobusem przejedzie się do Poznania w godzinke, prawie nikt nie pamięta już „piętrusów”, które jeszcze nie tak dawno wlokły się do stolicy województwa prawie dwie godziny. 

Kiedyś mówiło się, że „kto ma w głowie olej, idzie na kolej”, a kolejarz posiadał szereg przywilejów, z których nie został prawie żaden. Jest to profesja coraz mniej popularna, a średni wiek pracownika kolejowego to 40 lat, natomiast 55% maszynistów ma powyżej 50 lat. Dzisiejsza, szeroko pojęta kolej to moloch, który składa się z wielu spółek, a organizacji związkowych na kolei jest aż dwadzieścia sześć. Ludzie mawiają niesprawiedliwie „ojciec porządny, matka porządna, a syn kolejarz” i pewnie mawiać będą tak długo, jak długo profesja ta będzie odciskać swe bolesne piętno na ich powszedniości. Kolej była, jest i będzie, chociaż teraz bardzo skomputeryzowana, to i tak zawsze będzie potrzebowała człowieka - kolejarza. Prawdziwi kolejarze traktują swój zawód emocjonalnie i z wielkim szacunkiem obchodzą swoje święto. W Wągrowcu od 22 lat odprawiane są specjalne msze „kolejowe”, a później spotkania kolejarskiej ekipy. Kolejarzom wszystkim wielki pokłon w dniu ich święta, a jakby ktoś zechciał, to 26 listopada o godz.19 w wągrowieckiej Farze można się pomodlić za tych ludzi.

Komentarze   

 
-1 #13 Jan 2017-12-03 13:56
Cytuję Nemo:
Panie Janie chyba się nie zrozumieliśmy. .....Tiry przejeżdżały przez Wągrowiec. Po wybudowaniu obwodnic polepszyło się. Nie uważa Pan? Trzeba jednak pamiętać że na wszystko potrzeba czasu i pieniędzy

Obwodnicy nie bede negowal - drog tej klasy nam potrzeba, chociaz niektore dodatki do tych drog uwazam za mocno przesadzone. Natomiast co do tych koleji - wlasnie wczoraj byle swiadkiem rozbierania torów. Duzo roboty, duzo pieniedzy i to wszystko aby zamienic te tory na ....sciezki rowerowe? Naprawdę? Mam nadzieję, plan mający na celu zabezpieczenie istniejących nasypów a nie widzimisię podobne do tego jakie ma Jaskowiak w Poznaniu. Kazał wybudowac ścieżki w niecce Wartry, zaraz wzdłuż rzeki. Juz, po paru miesiącach od budowy, obok mostu Rocha wsystko ma pieknie zalane. Tam w tym samorzadzie naprawde nie ma ludzi, chyba butem aby cos takiego zatwierdzić i realizować. Kto za te straty teraz beknie?
Cytować | Zgłoś administratorowi
 
 
+1 #12 zirytowany pasażer 2017-12-02 14:18
Proszę się zapytać ludzi co jeżdżą tymi plastikowymi pociągami CODZIENNIE jak się podróżuje? Jazda "w godzinkę" to KOSZMAR!!! Miejsc do siedzenia za mało, klimatyzacja latem niesprawna a zimą ogrzewanie albo non stop uruchomione, że woda ścieka po szybach, albo przy minusowych temperaturach pół pociągu siedzi w zimnie, bo grzanie działa w pierwszej części składu. Pociągi w godzinach szczytu notorycznie podstawiane jako pojedyncze, ludzie coraz częściej stoją!!! W tych piętrusach to było tyle miejsca, że wszyscy się jakoś pomieścili. A teraz mamy nowoczesność w postaci szynobusików, z których może cieszyć się tylko ten, co podróżuje od święta! Ludzie, którzy korzystają z pociągów codziennie traktują podróż jako męczarnie. Pociągi jeżdżą PONAD GODZINĘ, ciągle są spóźnienia, tak więc jest gorzej niż było!
Cytować | Zgłoś administratorowi
 
 
0 #11 Nemo 2017-12-01 08:33
Cytuję Jan:
"...Z drugiej zaś strony gdyby wszystko było wieczne ludzie nie mieliby pracy..." - Niemcy maja bardzo dobre jakosciowo drogi i pracy dla drogowców jest wciąz w bród. W Polsce - musze dokończać ...?
Jest dla Pana też dobra wiadomość - podobno obóz dobrej zmiany chce rozwijać połączenia drogą kolejową i wodną..." No w końcu! Tak jak w Niemczech. Smieje sie Pan ale czy wie, ze koszt przewiezienia tony ładunku TIR-em jest wielokrotnie droższy niż koleją i tym bardziej droższy niż barką lub statkiem. W Europie zachodniej taki transport kombinowany stanowi około 15% całego tranzytu, w Polsce niecały 1%. Czas to zmienić - nie sądzi Pan?

Ja się nie śmieję tylko uśmiecham do Pana :-) Doskonale wiem jakie są koszty
poszczególnymi drogami transportu i nie jestem negatywnie nastawiony do omawianych kolei czy statków. Po prostu co władza to inne pomysły i żyjemy w takich realiach jakie mamy.
Cytować | Zgłoś administratorowi
 
 
0 #10 Nemo 2017-12-01 08:24
Panie Janie chyba się nie zrozumieliśmy. To Pana słowa że jesteśmy głupsi i gorsi. Również nie napisałem że osobówki niszczą drogi. Osobówki są jednym z kilku czynników przyczyniającyc h się do pogorszenia stanu naszych dróg. W myśl powiedzenia "nie od razu Rzym zbudowano" upłynie jeszcze trochę czasu zanim dogonimy np. ukochane przez Pana Niemcy u których infrastruktura jest na wyższym poziomie niż u nas. Jednak wszystko idzie w dobrym kierunku i nie ma co daleko patrzeć. do niedawna Tiry przejeżdżały przez Wągrowiec. Po wybudowaniu obwodnic polepszyło się. Nie uważa Pan? Trzeba jednak pamiętać że na wszystko potrzeba czasu i pieniędzy
Cytować | Zgłoś administratorowi
 
 
0 #9 Jan 2017-11-30 20:22
"...Z drugiej zaś strony gdyby wszystko było wieczne ludzie nie mieliby pracy..." - Niemcy maja bardzo dobre jakosciowo drogi i pracy dla drogowców jest wciąz w bród. W Polsce - musze dokończać ...?
Jest dla Pana też dobra wiadomość - podobno obóz dobrej zmiany chce rozwijać połączenia drogą kolejową i wodną..." No w końcu! Tak jak w Niemczech. Smieje sie Pan ale czy wie, ze koszt przewiezienia tony ładunku TIR-em jest wielokrotnie droższy niż koleją i tym bardziej droższy niż barką lub statkiem. W Europie zachodniej taki transport kombinowany stanowi około 15% całego tranzytu, w Polsce niecały 1%. Czas to zmienić - nie sądzi Pan?
Cytować | Zgłoś administratorowi
 
 
0 #8 Jan 2017-11-30 20:15
Dlaczego nie możemy sie do Niemiec porównywać - uwaza Pan, że jednak jestesmy głupsi i gorsi? W ten sam sposób myśleli ci ktorzy rzadzili nami przed "dobra zmianą" - i co uzyskali oprócz skasowania lini kolejowych i zmasakrowania lokalnych dróg? Kilka autostrad w zamian, kóre i tak sa unikane przez TIR-y gdzie tylko sie da z powodu horrendalnych opłat?
"...Nadal uważam, że drogi zniszczył czas związany z postępem cywilizacyjnym (coraz więcej aut zarówno osobowych jak i Tirów)- osobowki praktycznie nie niszczą dróg - nie ma takiej możliwości- każdy inzynier drogowy Panu to powie. TIR-y, z rguły przeładowane niszczą wszystko. Bo przez zlikwidowanie kolei nie ma dla nich dziś alternatywy. Autostardy w Niemczech były i są non stop uzywane przez dziesiatki lat i nawet nie przypominają w części takich ruin jak nasze drogi lokalne. Pomimo upływu czasu. Ale TIRa w Niemczech na lokalnych drogach to rzadko uświadczysz - wszelkie magazyny sa na obrzezach miast - dalej operuja furgonetki.
Cytować | Zgłoś administratorowi
 
 
0 #7 Nemo 2017-11-30 07:42
Panie Janie nie porównujmy Polski do Niemiec bo daleko nam jeszcze do nich. Nadal uważam, że drogi zniszczył czas związany z postępem cywilizacyjnym (coraz więcej aut zarówno osobowych jak i Tirów) oraz kiepskiej jakości asfalt. Nie bez powodu mawiali nasi dziadkowi, że kiedyś robiono z lepszą jakością. Z drugiej zaś strony gdyby wszystko było wieczne ludzie nie mieliby pracy :-)
Jest dla Pana też dobra wiadomość - podobno obóz dobrej zmiany chce rozwijać połączenia drogą kolejową i wodną :-)
Cytować | Zgłoś administratorowi
 
 
+5 #6 olo 2017-11-29 21:33
Kiedyś jak się jechało baną to było fajnie ,ludzie ze sobą rozmawiali,gral i w karty itd a dziś mongoły zakładają słuchawki,nosy w telefony i jadą jak barany na rzeż
Cytować | Zgłoś administratorowi
 
 
+3 #5 Jan 2017-11-29 20:46
"... W tych piętrusach o których pisze Jan było paskudnie, brudno i gorąco albo lodowato, minęło trzydzieści lat i nadal jest paskudnie. ..." - Nie było az tak zle - najwazniejsze było, ze szło się dostac wszędzie za pomoca pociagu a transport cięzkich materiałów bazował na kolei. Natomiast co mnie zawsze zadziwia - pomimo braku komputerów, o wiele większej liczbie połaczeń i składów te pociagi chodziły znacznie punktualniej niz dziś. Dzis spóznienie Inter City to żadna niespodzianka, niestety ...
Cytować | Zgłoś administratorowi
 
 
+2 #4 Jan 2017-11-29 20:37
Cytuję Nemo:
Panie Janie. Nikomu nic nie przeszkadzało. Po prostu drogi były równe jak stół, gdyż były nowe. Czas zrobił swoje. Podobnie jest w przypadku nierentownych linii kolejowych, które należało zamknąć.

Drogi były równe jak stół bo nie jezdziły na nich pojazdy o ciężarach i gabarytach na które te drogi nie były przeznaczone. Sa jeszcze takie drogi z tamtego okresu, bardzo stare, na których ciężarówki nie wjeżdżaja i sa wciąz w nienagannym stanie. Więc nie wiek je zniszczył na pewno. Nierentowne linie kolejowe? Na pewno? Czy po prostu krótkowzrocznoś ć? W tym kraju wszystko wydaje sie "nierentowne" oprócz banków i ubezpieczalni ... W Polsce zostało dziś tylko 18, 5 tys lini kolejowych z 26 tys w roku 1990. W sąsiednich Niemczech, z ogromna siecia autostrad, mamy 43,5 tys. kilometrów sieci (2014 rok) i nikt tam nie mysli o "nierentownosci i likwidacji szyn a widok TIR-ów na platformach jest normalnym.
Cytować | Zgłoś administratorowi
 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

Aquapark uzaleznienia pakos224px

 

 

Wielkopolskapowiat_wagrowiecki_herbMiasto_WagrowiecGmina_Wagrowiec1_skoki2_golancz3_damaslawek4_miescisko5_wapno
interiaangoragazeta prawnagazety lokalnegłos wielkopolskiitv wągrowiecjamajkakreisbotemotel-azylpietrakradio merkurysdpspltok fmwielspinwillisch_logo
aquapark_wagrowiecnielbaSTART-logo bgzPalucki Bank Spoldzielczy

Na naszej stronie internetowej stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej…

Zrozumiałem